El GIPEC IB participa en un simulacre d'emergència d'assistència a familiars i víctimes d'un vol accidentat a l'aeroport de Palma

Publicat el 18 de Juny de 2019

Vuit integrants del Grup d'Intervenció Psicològica en Emergències i Catàstrofes de les Illes Balears (GIPEC IB), pertanyent al COPIB, varen participar el passat 4 de juny en el simulacre parcial d'activació de sales d'atenció a l'emergència destinades a familiars de passatgers d'un vol accidentat a l'aeroport de Palma. L'exercici, emmarcat en el Pla Integral d'Autoprotecció de l'aeròdrom mallorquí, tenia com a principals objectius avaluar el protocol del muntatge i posada en operació de la sala de familiars (APUC) després d'un hipotètic accident aeri, així com coordinar el treball dels intervinents i la seva capacitat de resposta en l'organització de l'assistència a familiars de víctimes que en cas d'accident real treballarien en aquest espai: responsable en l'aeroport d'assistència a víctimes (RAAV), persona de contacte (PECO), Policia Nacional i Guàrdia Civil (FFCCSE), companyia aèria i companyia de serveis de terra (handling) de l'aeronau estavellada i els/les professionals de la psicologia d'emergències.

La incorporació del GIPEC IB a aquest nou simulacre d'Aena confirma la importància del treball dels professionals de la Psicologia en situacions de catàstrofe, no només atesos els possibles damnificats sinó també donant suport a la resta d'intervinents.

En concret, l'exercici que es va desenvolupar, va simular l'accident d'una aeronau amb 35 passatgers a bord en el moment d'aterrar a Palma. Quatre persones moren en el sinistre. En el moment del desastre es va activar un pla d'emergències amb dues parts diferenciades: el primer, en l'àrea de l'accident, d'acord al pla d'autoprotecció de l'aeroport en cas de sinistre, i una segona que va mobilitzar als col·lectius intervinents en el simulacre parcial, inclosos els membres del GIPEC, relacionada amb els treballs de verificació de llista de passatgers, procés de filiació dels familiars, recerca judicial i atenció i tractament psicològic a familiars de passatgers i víctimes.

Coordinats per Antònia Ramis, vocal de Psicologia d'Emergència en la Junta del COPIB i responsable del GIPEC, el treball dels/de les psicòlegs/ogues que varen participar en l'exercici va consistir a acompanyar i donar suport psicològic des del primer moment als familiars figurants, que després de ser recepcionats a la sala d'atenció al passatger (COLT), i segons la informació subministrada, es confirma que són persones afins afectades. En aquest sentit, el treball que pot realitzar un professional de la psicologia des del primer moment és molt important per a contenir o pal·liar el primer impacte emocional (ansietat, estrès, desbordament psicoemocional, etcètera) que produeix una situació d'aquest tipus, tant en les persones afectades com en els familiars, i per a crear un espai de protecció psíquica i seguretat emocional que permeti acceptar el succés i faciliti el dol a posteriori de forma adequada. Així mateix, ajuden i donen suport als afectats en la presa de decisions i altres temes pràctics que van sorgint.

Una vegada configurada la Sala de Familiars i amb la llista verificada de passatgers per part de la companyia aèria, els membres del GIPEC varen acompanyar també als familiars mentre emplenaven formularis i durant les entrevistes amb la Guàrdia Civil per a la recerca judicial, moment en el qual es va donar per finalitzat l'exercici.

Cal destacar que els serveis d'emergències comunitaris duen temps constatant la importància d'integrar la figura del professional de la psicologia, formant específicament al seu propi personal, tant en el vessant de la gestió i intervenció en el desenvolupament de les emergències, com en el vessant dels programes de selecció, prevenció, avaluació i intervenció.

Per part seva, el COPIB compte des de fa més d'una dècada amb un Grup d'Intervenció Psicològica d'Emergències i Catàstrofes, GIPEC IB, que actua en les quatre illes i que està preparat per a brindar assistència psicològica adequada en una situació d'emergència. Tots els seus integrants han rebut una formació específica per a garantir un acompanyament humà i eficaç, mantenint la calma i la comunicació amb els afectats en tot moment.