Dies 6 i 7 de novembre es va celebrar a la seu del COPIB el curs "Intervenció psicològica amb intervinents". Un curs que s'emmarca en el pla de formació específic dirigit a tots els psicòlegs que formen part del Grup d'Intervenció Psicològica en Emergències i del COPIB. Fou impartit per Enrique Parada (psicòleg Especialista en Psicologia d'Urgència, Emergència i Catàstrofes, professor associat a la Facultat de Psicologia (Universitat Autònoma de Madrid), el qual plantejà les línies a seguir en el treball amb intervinents afectats.
 |
Es plantejà com necessària i fonamental la intervenció amb intervinents donat que en el treball amb les persones més vulnerables, en aquest cas aquelles que es veuen afectades per una situació d'emergència que comporta pèrdues humanes i materials, es veuen exposades a expressions de dolor, sentiments d’impotència, sofriment... En definitiva, a situacions altament estressants que poden repercutir en el seu benestar personal, rendiment en posteriors intervencions, i en el seu entorn social i familiar.
Les situacions, anomenades
crítiques, constitueixen esdeveniments fora del rang habitual d'experiències de l'intervinent. Aquestes situacions produeixen tal grau d'afectació en la persona, que la col·loquen en situació de risc psicològic, físic i/o social per a ella i/o d'altres.
Per tot plegat, aquest curs tenia com a objectius per una banda, donar a conèixer els coneixements, habilitats i actituds bàsiques per administrar una relació d'ajuda eficaç immediata des d'una perspectiva d'intervenció individual i grupal, i per l’altra, com conèixer tècniques aplicables en tasques d’assessorament després d'intervencions crítiques amb intervinents per algunes de les manifestacions traumàtiques.
Finalment, es treballà sobre els primers auxilis psicològics, la reunió informativa de transició, la intervenció immediata en petit grup (
defusing), la línia d'atenció immediata i la intervenció de reprocessament i afrontament (el
debrífing psicològic). Fou un curs molt ben valorat pels assistents.