​Reunió de coordinació entre el COPIB i la Conselleria d'Educació: ​Més de 1.500 alumnes han estat atesos de manera individual pels psicòlegs educatius dels centres d'ESO i de Formació Professional

Publicat el 16 de Desembre de 2024
​Reunió de coordinació entre el COPIB i la Conselleria d'Educació: ​Més de 1.500 alumnes han estat atesos de manera individual pels psicòlegs educatius dels centres d'ESO i de Formació Professional

Més de 1.500 alumnes de Secundària i Formació Professional de les Illes Balears han estat atesos de manera individual pels/per les professionals de la psicologia educativa que s'han incorporat als centres aquest curs. Així mateix, s'han realitzat més de 400 dinàmiques i activitats grupals per promoure el benestar emocional als centres educatius públics i els concertats.

Les Conselleries d'Educació i Universitat i de Salut, i el COPIB varen fer públiques aquestes dades, coincidint amb la reunió celebrada el passat dilluns 9 de desembre a la seu de la Conselleria d'Educació per fer balanç de la incorporació dels psicòlegs educatius enguany. En aquesta reunió varen estar presents el conseller de l'àrea, Antoni Vera; la directora general de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa, Neus Riera; el director de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar (Convivèxit), Antoni Vich; i la directora general de Salut Mental, Carme Bosch. En representació del COPIB, hi varen participar el degà, Javier Torres, i la vocal de Psicologia Educativa, Marta Huertas.

A més d'atendre de manera personalitzada els/les alumnes i de realitzar dinàmiques i activitats grupals, els/les psicòlegs/ogues han facilitat la coordinació amb Salut i amb el COPIB per fer els seguiments.

El conseller d'Educació i Universitats, Antoni Vera, va fer un balanç molt positiu de la incorporació dels professionals de la Psicologia als centres, una figura que té l'objectiu d'atendre i detectar les necessitats dels alumnes i ajudar-los en la seva gestió. Per la seva banda, la directora general de Salut Mental, Carme Bosch, va destacar el salt quantitatiu i qualitatiu que suposa la introducció de psicòlegs als centres de secundària i ha recalcat que han arribat per quedar-se. Bosch va explicar també que en aquestes actuacions s'han abordat problemàtiques de conducta o de malestar emocional, sobretot per temes intrafamiliars o relacionats amb els estudis. També s'han abordat altres simptomatologies com les idees autolítiques i trastorns de la conducta alimentària.

Els responsables del Govern han coincidit que la feina d'aquests professionals als centres és atendre aquests problemes de forma precoç i, en el cas que sigui necessari, que els alumnes puguin ser derivats al sistema sanitari per al seu tractament.

Aquest curs 2024-2025, els centres educatius públics i concertats disposen d'una plantilla de 76 professionals de la Psicologia, 40 a la xarxa pública i 36 a la concertada. La Conselleria d'Educació i Universitats ha invertit dos milions d'euros en aquesta iniciativa amb l'objectiu que els psicòlegs educatius treballin estretament amb l'alumnat oferint espais d'escolta, suport, orientació i intervenció psicològica en situacions de risc o malestar emocional.

En l'àmbit de les famílies, els psicòlegs proporcionaran acompanyament, espais d'escolta i, si cal, intervenció psicològica. Així mateix, col·laboren amb els serveis d'orientació del centre per desenvolupar propostes d'activitats formatives i informatives orientades a la prevenció de la salut mental i la promoció de la convivència positiva.

Pel que fa a la relació amb l'equip educatiu, estableixen mecanismes de coordinació fluida amb els serveis d'orientació per garantir un intercanvi adequat d'informació. També participen activament en el disseny i implementació de programes preventius enfocats a la gestió emocional i a una convivència saludable, a més de proposar activitats formatives per al professorat, amb l'objectiu de promoure la salut mental i el benestar emocional dins del centre educatiu.

Finalment, un altre dels seus objectius és entrenar l’alumnat en habilitats emocionals i socials, com la gestió positiva de les emocions, la resolució de conflictes i altres tècniques relacionals, contribuint així al seu desenvolupament personal i social.