La col·legiada del COPIB Margalida Serra Tugores reclama més informació per a evitar que el mal ús de les xarxes socials comprometi el benestar emocional de la joventut

Publicat el 7 de Novembre de 2022
La col·legiada del COPIB Margalida Serra Tugores reclama més informació per a evitar que el mal ús de les xarxes socials comprometi el benestar emocional de la joventut

Margalida Serra Tugores, psicòloga sanitària i membre del Grup de Treball de Psicologia d'Igualtat i Gènere del COPIB, va representar al Col·legi el passat divendres 28 d'octubre, en la Jornada organitzada per Unicef Comitè Balears que va traslladar a la seu del Parlament de les Illes Balears el debat sobre Adolescència i tecnologies. Una mirada del benestar emocional i la promoció de la salut mental.

Serra va intervenir en la primera de les dues taules rodones que es varen dur a terme per a parlar des de la seva experiència clínica sobre com repercuteix el mal ús de les tecnologies en el benestar emocional, en la salut mental i en el desenvolupament de la vida quotidiana d'aquest grup de població. Així mateix, la psicòloga va oferir algunes recomanacions per a evitar que els/les joves desenvolupin una addicció o trastorn emocional com els que s'estan veient en els últims temps.

Abans d'aprofundir en la seva exposició, la representant del COPIB va deixar clar que les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) no suposen un risc en si mateixes, ni són nocives. “El problema sorgeix quan es produeix un ús abusiu i ininterromput de les mateixes que provoca un impacte negatiu en el desenvolupament de la vida quotidiana de la persona”, va assenyalar.

Donant suport als seus arguments en exemples quotidians, Margalida Serra va exposar els problemes més comuns que s'observen associats al mal ús de les tecnologies, principalment de les xarxes socials, i que compromet el benestar dels joves en quatre nivells fonamentals:

  1. A nivell comportamental, l'ús abusiu de les xarxes provoca l'abandonament d'altres activitats, resta hores de descans i facilita l'accés a contactes i continguts inadequats per al nivell de desenvolupament
  2. A nivell emocional, es constata un augment de casos d'ansietat manifesta per la necessitat d'estar contínuament connectats; es creen falses expectatives de la realitat en comparar-se amb les imatges idealitzades d'èxit, bellesa i luxe que circulen en aquests canals, que contribueixen també al desenvolupament de trastorns alimentaris i a problemes de baixa autoestima; l'excessiva exposició a crítiques i al judici poden provocar problemes emocionals
  3. A nivell social, les conseqüències negatives que s'adverteixen són la deterioració de la relació amb la família o entorn pròxim; pèrdua d'intimitat, risc d'establir contactes inadequats; problemes en la parella (canvia el tipus de comunicació i la gestió de problemes en parella, major control, gelosia, immaduresa…); i l'auge del ciberassetjament. “L'anonimat que ofereixen les xarxes socials facilita la possibilitat d'atacar i burlar-se d'altres persones quedant impune. A més, la ràpida difusió del contingut incrementa el mal provocat”, va destacar Serra
  4. A nivell educatiu, els majors problemes que s'observen afecten el rendiment acadèmic, en implicar moltes vegades una distracció en l'estudi

Davant l'evidència de les dades, Serra va destacar que és imprescindible informar els/les menors sobre aquests riscs; fomentar la pràctica d'una altra mena d'activitats, exercir un major control parental establint límits i donant exemple amb la pròpia conducta, i fomentar l'esperit crític en la valoració de les conseqüències; demanar ajuda professional quan identifiquem que l'ús de les tecnologies està influint en el benestar.

La psicòloga va concloure la seva intervenció oferint alguns consells pràctics per a combatre l'addicció a les noves tecnologies i no convertir-se en esclau d'una pantalla: deixar el mòbil en una altra habitació durant les hores d'estudi; potenciar altres activitats que no incloguin l'ús de dispositius i pantalles; no usar el mòbil com a mínim dues hores abans de dormir; fixar horaris d'ús de tots els dispositius i desactivar les notificacions de les aplicacions mòbils.

Segons les dades de l'informe elaborat per Unicef, el 93,4% dels adolescents disposa de telèfon mòbil amb connexió a internet, dispositiu al qual accedeixen als 11,06 anys de mitjana. El 90,1% dels estudiants de 1er i 2n d'ESO ja tenen el seu propi telèfon intel·ligent. El 44% compta amb una connexió vinculada a un contracte i un de cada tres disposa de “dades il·limitades”. El 98,5% està registrat almenys en una xarxa social; el 84,6% en tres o més i el 62,8% té diversos comptes o perfils dins d'una mateixa xarxa social. YouTube, Instagram i Tik Tok són les xarxes socials més acceptades.