El COP impulsa un manifest que reclama mesures eficaces per a millorar el benestar de la comunitat educativa en una escola inclusiva

Publicat el 16 de Juny de 2022

Els/les collegiats/des, entitats i la ciutadania en general poden subscriure el document que es divulga complet al web bienestareducativo.org


El COP ha començat a difondre un manifest en el qual reclama als poders públics mesures eficaces per a millorar el benestar de la comunitat educativa en una escola inclusiva, pel #BienestarComunidadEducativa. Els/les col·legiats/des, entitats i la ciutadania en general poden adherir-se al manifest que es divulga complet al web bienestareducativo.org i que ja han subscrit altres entitats com CANAE, CEAPA, CONCAPA, STEs-Intersindical, SE i el mateix COPIB.

El manifest denuncia la resposta insuficient dels poders públics per a aportar solucions a les nombroses necessitats i problemàtiques que es produeixen en els contexts educatius des de fa anys, “que requereixen d'una atenció especial per a millorar el benestar de tota la comunitat educativa: abandonament i fracàs escolar, com a conseqüència, en la majoria dels casos, de problemes psicològics no abordats en el moment oportú; trastorns emocionals, assetjament escolar, ciberassetjament, prevenció de violència de gènere, violència filio parental, autolesions, prevenció del suïcidi, addiccions a noves tecnologies, prevenció de consum de drogues, burnout del professorat...”, assenyala.

Secundant-se en les dades d'estudis com l'enquesta sobre salut mental durant la pandèmia del CIS i les peticions d'ajuda a menors que rep la Fundació ANAR, el document adverteix que després de la crisi provocada per la COVID-19 aquestes problemàtiques han augmentat de manera preocupant. “Si les administracions públiques volen cuidar el benestar i la salut mental de la comunitat educativa (professorat, alumnat i famílies), és necessari adoptar mesures en els propis centres educatius, a més reforçar les accions dirigides a tals fins amb personal específicament qualificat per a aquesta missió”, asseveren.

En aquest sentit, el manifest recull com a principals reivindicacions i propostes:

  • Suport decidit de les Administracions educatives al desenvolupament de l'Estudi PsiCE (Psicologia en Contexts Educatius), dirigit a prevenir els problemes emocionals en contexts educatius alhora que es millora l'ajust emocional i social, així com els processos d'aprenentatge de l'alumnat.
  • Desenvolupament en els centres educatius de programes d'avaluació i intervenció basats en l'evidència i dirigits a millorar el benestar de la comunitat educativa, com el que s'aplicarà en l'Estudi PsiCE.
  • Aquestes accions d'avaluació i intervenció sobre problemes psicològics han d'estar planificades i dirigides per personal expert en Psicologia Educativa. La incorporació d'aquest professional als centres educatius pot regular-se de diverses maneres, amb la finalitat de millorar el benestar de la comunitat educativa, l'educació emocional i l'atenció a la diversitat.
  • Incorporació progressiva d'aquest personal expert en Psicologia a les plantilles dels centres educatius.

Podeu consultar el manifest complet i subscriure-us si ho desitjau en el següent enllaç bienestareducativo.org.