El COPIB imparteix una formació en línia per a tractar la conducta suïcida en la població infantojuvenil i conèixer el potencial del centre escolar com a recurs de prevenció

Publicat el 12 de Abril de 2022

Dos joves de 18 i 15 anys varen amenaçar amb suïcidar-se en dos col·legis de Palma, en el mateix dematí del passat 4 d'abril. Encara que afortunadament cap dels dos intents autolítics va prosperar, aquests casos confirmen el que sabem des de fa temps. En els últims temps els problemes d'ideació i conducta suïcida entre els/les joves i nins/es han augmentat i és imprescindible adoptar mesures de prevenció per a frenar-ho.

Amb aquesta finalitat, el COPIB ha organitzat per al pròxim 20 de maig el curs ‘ Conducta suïcida en població infantojuvenil. El context escolar com a recurs de prevenció’, una formació en línia de tres hores impartida per Susana Al-Halabí (O-01740) que té l'objectiu d'analitzar la dimensió del problema de la conducta suïcida en els/les adolescents, donar a conèixer bones pràctiques clíniques per a l'abordatge de la conducta suïcida, reconèixer els factors de risc i els senyals d'alarma i conèixer el potencial del centre escolar com a agent de prevenció.

Tal com ha destacat la mateixa Susana Al-Halabí, en conferències i congressos “l'abordatge del suïcidi en la infància i l'adolescència és rellevant per diversos motius: no només han augmentat les conductes suïcides i els suïcidis consumats en població juvenil, sinó que cada vegada es registren més suïcidis a edats més primerenques; la majoria de persones que han intentat suïcidar-se ho varen fer per primera vegada durant la seva joventut, típicament abans dels vint anys; la ideació suïcida i les conductes autolesives són predictors ben establerts de nous intents de suïcidi en el futur, de suïcidis consumats i de problemes per al desenvolupament social i emocional; l'impacte emocional que produeix el suïcidi d'un menor en la família i en la societat és realment considerable i representa un drama familiar agreujat per l'estigma social; la majoria dels adolescents que intenten suïcidar-se comuniquen la seva ideació abans de dur-la a terme”.

Aquesta situació requereix una formació actualitzada dels components implicats en aquest problema, que ha de ser entès com un fenomen complex, dinàmic i multifactorial. En el curs del COPIB s'abordaran alguns dels factors de risc implicats en la conducta suïcida dels més joves, com l'assetjament escolar i les xarxes socials, juntament amb aspectes aplicats com l'avaluació o els programes de prevenció escolar.

Les persones interessades a assistir al curs poden reservar ja la seva plaça a través de l'apartat de  formació del web del COPIB.

Susana Al-Halabí és doctora en Psicologia, professora del Departament de Psicologia de la Universitat d'Oviedo, especialista en Teràpies de Tercera Generació i psicòloga general sanitària. Ha treballat durant gairebé una dècada com a investigadora del Centro de Investigación Biomédica en Red de Salud Mental (CIBERSAM), institució d'excel·lència de l'Instituto de Salud Carlos III. Ha format part de diversos projectes de recerca finançats per la Comissió Europea sobre prevenció de suïcidi en adolescents. Ha estat professora visitant en el National Suicide Research Foundation de Cork (Irlanda) i en el Center for Practice Innovations – Suicide Prevention de la Universitat de Columbia (Nova York, als Estats Units) mitjançant una beca del prestigiós programa Fullbright. És membre de la Junta de Govern del COP del Principat d'Astúries i editora associada de les revistes científiques Psicothema, Clínica y Salud, y Adicciones, així com membre del comitè d'experts de la Revista de Psiquiatria i Salut Mental i del comitè editorial de Behavioral Psychology.