La vicesecretària de la Junta de Govern del COPIB, Ana María Madrid, va assistir el passat 24 de febrer a la reunió de l'Àrea de Noves Tecnologies (NT) del COP. En la trobada, que va tenir lloc a través de la plataforma Zoom, les persones responsables de l'àrea dels diferents COP varen establir els objectius, activitats i prioritats de l'àrea per a l'exercici 2024.
Abans d'abordar els reptes que es planteja l'àrea enguany, les persones assistents varen procedir a valorar les activitats realitzades en 2023. En aquest sentit, Jaime Gutiérrez Rodríguez, coordinador de l'Àrea, va traslladar la seva felicitació als professionals dels col·legis que han participat en l'elaboració i publicació de la ‘Guía Básica para el uso de las Tecnologías para profesionales de la Psicología’, entre els quals hi ha el coordinador de NT del COPIB i membre de la Junta de Govern, Joan Antoni Sancho. Gutiérrez va assenyalar el valor del treball i la importància de visibilitzar-lo a través d'activitats de difusió que puguin realitzar els diferents col·legis professionals, per donar a conèixer els continguts de la publicació entre els/les col·legiats/des i la població en general.
Pel que fa als objectius i principals activitats previstes per l'àrea aquest any 2024, les persones responsables varen destacar els temes següents:
- Creació d'una comissió de treball per realitzar tasques de seguiment, revisió i actualització de la ‘Guía Básica para el uso de las tecnologías para profesionales de la Psicología’. L'objectiu de la comissió, integrada per les persones que han elaborat el treball i oberta a incorporar nous membres, és mantenir la publicació actualitzada amb les últimes novetats que puguin implementar-se a l'àrea de les NT
- Elaborar un 'Codi de bones pràctiques en l'ús de les tecnologies en Psicologia', una iniciativa que respon a la participació de l'Àrea de NT del COP a l'Oficina Europea d'Intel·ligència artificial. Es concreta que en l'elaboració del codi hi participaran els COP de Madrid, Vitòria, Catalunya i Tenerife
- Elaborar un decàleg de formació i competències digitals que haurien de tenir els professionals de la Psicologia per orientar els/les col·legiats/des. Madrid, Catalunya, Andalusia Oriental, Múrcia i Castella i Lleó seran els COP encarregats d'aquest treball
- El COP demanarà formar part del Comitè de persones expertes anunciat pel Govern per treballar en la creació d'un entorn digital segur per a menors i adolescents
- També es va parlar de la celebració del XIII Congrés Iberoamericà de Psicologia, que se celebrarà a Lisboa el proper mes de setembre, i sobre la conveniència d'enviar resums sobre treballs relacionats amb les tecnologies que puguin presentar-se en el marc d'aquest esdeveniment
En un altre ordre de temes, el coordinador de l'àrea va plantejar la possibilitat de canviar el nom del grup de treball en considerar que el concepte Noves Tecnologies no abasta tots els elements importants de la Psicologia Digital. E-Psicologia o Psicologia Digital varen ser alguns de les possibilitats que es varen plantejar, si bé es va animar les persones assistents a realitzar aportacions per debatre-les en la propera reunió.
En el torn de precs i preguntes, es va parlar sobre la digitalització d'alguns COP i l'auditoria digital que, per exemple, ha impulsat el COP de València.