El COPIB participa en les reunions de l'Àrea de Noves Tecnologies aplicades a la Psicologia del COP

Publicat el 10 de Juny de 2021

L'Àrea de Noves Tecnologies aplicades a la Psicologia (NNTT) del Consell General de Psicologia d'Espanya (COP) ha celebrat diverses reunions, els dies 7 i 21 de maig i el 4 de juny, amb l'objectiu de compartir les experiències desenvolupades des dels diferents col·legis professionals per a afavorir la seva modernització i la dels/de les col·legiats/es incorporant les noves tecnologies en els seus processos, comunicacions, serveis i programes de formació.

El coordinador de l'Àrea, Rodolfo Ramos Álvarez, va dirigir les reunions, que es varen desenvolupar a través de videoconferència i que varen comptar amb la participació dels responsables de la matèria de tots els COP. En representació del COPIB hi va participar Joan Antoni Sancho, que va moderar la primera sessió i va intervenir en les posteriors per a explicar l'experiència d'implantació de la Biblioteca Digital del COPIB i el procés de digitalització d'expedients col·legials que s'està realitzant.

En la seva intervenció sobre la Biblioteca Digital, Sancho va referir amb detall tots els passos que han estat necessaris fins a implantar el servei gratuït per als col·legiats/des, des que es va contactar amb l'empresa que gestiona la plataforma, inclosa la formació necessària que han hagut de rebre els/les treballadors/es del Col·legi per a gestionar el seu ús, així com qüestions tècniques i la manera d'accés habilitat a través de la web del COPIB.

Així mateix, el membre de la Junta de Govern va donar a conèixer les característiques específiques del fons bibliogràfic digital (amb més de 1.500 títols en aquests moments) i va destacar els avantatges que la incorporació d'aquest recurs ha suposat per als/a les col·legiats/des, que poden disposar simultàniament de fins a cinc llibres en préstec, accedir a col·leccions amb temàtiques específiques (carrusels dinàmics, lectures recomanades, títols classificats per àmbit i temàtica, entre d’altres), recomanacions de títols, en funció de les cerques i últimes consultes realitzades; i la comoditat de poder gestionar l'acte del préstec, renovacions, consulta d'historial de préstec, lectura de notificacions d'avís, gestió de dispositius associats, etcètera.

En la seva segona intervenció, el representant del COPIB va explicar el procés de digitalització d'expedients col·legials, abordant la temporalització i les característiques més significatives de totes les fases: des de l'estudi inicial realitzat al novembre de 2020, el propi procés de digitalització de 3.200 expedients, l'adaptació del mòdul de gestió que gestiona la base de dades dels/de les col·legiats/des, fins a arribar al moment actual, amb l'eliminació total de paper en les altes dels nous col·legiats/des.

Entre els avantatges d'aquest procés, Sancho va apuntar la facilitat d'accés a la informació del personal administratiu (consulta, modificació, adjuntar nova documentació, etcètera); la reducció de l'ús de paper en benefici del medi ambient i la seguretat en la custòdia de la documentació amb el perill que representava la custòdia en paper en cas d'incendis, inundacions o robatoris.

A més del representant del COPIB, en les diferents reunions varen intervenir responsables dels COP d'Àlaba, Aragó, CV València, Castella i Lleó, Navarra, Bizkaia, Catalunya, Melilla, Castella-la Manxa, Andalusia occidental, La Rioja i Tenerife. Tots ells varen abordar qüestions relacionades principalment amb la telepsicologia, la formació en línia, biblioteques digitals, així com temes de gestió col·legial, teleassistència durant el confinament, seguretat en processos d'assistència i detecció del radicalisme religiós, xarxes socials i comunicació, gestió col·legial, aplicacions, entre d’altres.

La valoració final de les tres sessions va ser summament positiva. Totes les persones participants varen coincidir que compartir les experiències i dificultats, permet adquirir idees i coneixements per a dinamitzar i avançar en els respectius COP, en la millora de la gestió i ús de les noves tecnologies i que la seva aplicació suposi un benefici per als/a les col·legiats/des i la ciutadania en general.