El Col·legi Oficial de Psicologia de les Illes Balears (COPIB) vol expressar el seu rebuig davant qualsevol tipus de comportament i/o acció col·lectiva i individual que banalitzi el patiment de les persones que travessen una crisi vital i han pensat o estan pensant a treure's la vida, així com el de totes aquelles persones que han perdut algú per aquest motiu. Així mateix, des del Col·legi recorden que les morts per suïcidi continuen sent un desafiament universal, que sota cap concepte poden relacionar-se amb un joc.
Només a Espanya, el 2021 varen morir 4.003 persones -89 a les Illes Balears- a causa d'aquest fenomen complex, multicausal i multidimensional. S'estima que cadascuna d'aquestes morts deixa darrera seu una extensa xarxa de fins a 135 persones afectades que pateixen un intens dolor, per la pèrdua d'un fill/a, mare, pare, padrí/na, germà/na, net/a, parella, amic/ga o company/a.
El COPIB està implicat des de fa anys en la desestigmatització i en la prevenció del suïcidi, així com en la conscienciació, sensibilització i visibilització d'aquest greu problema de salut pública. En aquest sentit, considera que tots i totes tenim una responsabilitat com a agents de canvi d'aquesta situació: les persones que estan passant per un patiment o crisi vital han de poder expressar-ho obertament, demanar ajuda i acudir a un professional sense por a sentir el rebuig social. Per la seva banda, les persones que coneixen algú que ho està passant malament, s'han d'acostar i oferir la seva ajuda, des del respecte i la comprensió.
Actuar, escoltar de forma empàtica sense prejudicis ni menyspreus, donar-li confiança i un espai per verbalitzar i validar les seves emocions pot salvar-li la vida. Parlar de suïcidi continua sent la millor manera de prevenir-lo.
LISTA DE RECURSOS
112 psicòleg/oga d'emergències 24 hores
024 Línia d'atenció estatal a la conducta suïcida
Telèfon de l'Esperança de Balears 971 46 11 12.
AFASIB Associació de referència a Balears per als supervivents del suïcidi. 657 716 340
Ángeles de azul y verde, quan la persona afectada pertany a les forces de seguretat. info@angelesdeaxulyverde.org
En situació d'emergència es pot acudir a les unitats d'atenció específiques dels hospitals de referència de les Illes.