El COPIB, present a la I Jornada sobre la pràctica de la Deontològica Professional en l'exercici de la Psicologia

El COPIB, present a la I Jornada sobre la pràctica de la Deontològica Professional en l'exercici de la Psicologia

El secretari de la Comissió Deontològica del COPIB, Alfonso Reina, va assistir en representació del Col·legi a la I Jornada sobre la pràctica de la Deontologia Professional en l'exercici de la Psicologia, celebrada el passat 8 de febrer, a la seu del Consell General de la Psicologia de Madrid. Manuel Mariano Vera, secretari general del Consell General de la Psicologia d'Espanya, va ser l'encarregat d'inaugurar la jornada formativa que, dirigida als membres de les comissions deontològiques, assessors/es jurídics/ques i membres de les diferents juntes de govern dels col·legis autonòmics i territorials, va analitzar entre altres temes el tractament psicològic en menors, la figura del “facilitador” en l'àmbit judicial i l'exercici de la potestat sancionadora i els procediments disciplinaris actuals vigents en el Col·legi de Psicologia.

La ponència del magistrat de l'Audiència Provincial de Madrid David Cubero va obrir el programa, amb una aproximació i una visió judicial de l'actual codi deontològic de la Psicologia. El magistrat va centrar la seva anàlisi en els articles 25 i 42 i la seva vinculació amb l'article 156 del Codi Civil i basant-se en la seva experiència, va assegurar que el tractament psicològic a menors “no és un tractament banal”, per la qual cosa s'exigeix el consentiment informat de tots dos cònjuges. Així mateix, va corroborar que igual que en el Codi Civil, si els pares no estan separats bastarà amb el consentiment d'un d'ells.

Un altre tema destacat que va abordar Cubero va ser la figura del “facilitador” i la seva importància en l'àmbit judicial, especialment quan es veuen implicades persones amb discapacitat intel·lectual, atès que moltes vegades el llenguatge i els procediments judicials són complexos i difícils de comprendre. En opinió del magistrat, la incorporació d'aquesta figura facilitaria la plena inclusió dins del marc de la justícia.

Dionisio Escudero, director de l'Àrea de l'ordenació pràctica professional del Col·legi d'Advocats de Madrid, va clausurar la jornada amb una intervenció que va emmarcar en l'exercici de la potestat sancionadora i els procediments disciplinaris actuals vigents en el Col·legi de Psicologia.

Escudero va compartir la seva experiència en el Col·legi d'Advocats, així com les principals dificultats que es troben diàriament i han hagut de salvar per a gestionar un volum de denúncies molt superior al Col·legi de Psicologia. En concret, només durant l'últim any es varen registrar 3.000 denúncies, de les quals, un 15% han acabat en sanció per als/a les col·legiats/des. Respecte a les accions que han posat en pràctica per a fer front a la falta de mitjans econòmics i materials, a la dificultat d'instaurar els expedients electrònics o al gairebé inexistent règim unificat d'infraccions i sancions, l'expert va destacar algunes propostes com el desenvolupament d'una funció preventiva de la Comissió Deontològica per a formar i informar les persones col·legiades, l'obtenció de diferents certificats de qualitat, la realització d'un esforç per motivar i donar congruència a les resolucions, així com incorporar noves accions com la de la mediació.

La Jornada va concloure amb moltes idees de millores i propostes perquè les diferents comissions deontològiques estatals puguin començar a aplicar, i un compromís d'augmentar el contacte entre membres de les comissions per a intercanviar experiències.