El servei telefònic d'atenció psicològica gratuïta de Govern i COPIB gestiona més de 450 cridades durant les tres primeres setmanes de funcionament

Publicat el 30 de Abril de 2020

El servei telefònic gratuït d'atenció psicològica habilitat pel Govern de les Illes Balears, a través de la Direcció Generació d'Emergències i en col·laboració amb el Col·legi Oficial de Psicologia de les Illes Balears (COPIB), ha gestionat en les tres primeres setmanes de funcionament al voltant de 450 cridades. El número 900 112 003, activat de manera extraordinària per a oferir assessorament i primers auxilis psicològics a la ciutadania davant la situació d'emergència sanitària motivada pel SARS-CoV-2 i mentre duri l'estat d'alarma decretat pel Govern de l'Estat, roman operatiu les 24 hores del dia, de dilluns a diumenge.

Episodis d'ansietat i d'angoixa, trastorns de l'estat d'ànim motivats per la solitud (tristesa i símptomes de depressió), dificultats per a gestionar el dol, ideacions suïcides, problemes de convivència amb els fills i/o la parella derivats del confinament domiciliari i dificultats i incertesa econòmica, són les principals causes de consulta que han atès els professionals de la Psicologia del COPIB, que realitzen guàrdies per a cobrir tots els torns i donar servei de manera ininterrompuda.

El major nombre de les consultes ateses responen a cridades realitzades per dones d'edat adulta, d'entre 35 i 55 anys. En la majoria d'aquests casos, l'atenció s'ha centrat en oferir eines per a gestionar l'ansietat, l'angoixa i problemes amb menors i/o amb el parella. En el cas dels homes, les consultes se centren també en la franja d'edat adulta i especialment venen motivades per problemes relacionats de les dificultats econòmiques, afrontament del confinament en solitud i problemes d'ideació suïcida. Per illes, Mallorca és la que concentra un major nombre de cridades, seguit de Menorca i d'Eivissa. No s'ha registrat cap petició de Formentera.

Els professionals de la Psicologia que han atès les cridades han pogut gestionar la situació en primera instància, sense necessitat de derivar el cas als serveis d'atenció psicològica del SEIB 112.

Cal recordar que l'assistència psicològica telefònica contempla tres nivells d'actuació:

  • • Nivell de prioritat baixa, si el professional resol la situació amb actuació telefònica
  • • Nivell de prioritat mitjana si el/la psicòleg/oga detecta una situació més complicada, per la qual cosa es derivarà al servei d'atenció psicològica més adequat i es farà seguiment del cas
  • • Nivell de prioritat alta, si es tracta d'una situació de risc i es requereix una actuació urgent, de manera que s'activarà el servei del psicòleg de guàrdia per a fer una intervenció presencial immediata i coordinarà les actuacions necessàries amb el personal d'emergències de l’112

La iniciativa té com a objectiu resoldre dubtes i aportar orientacions a les persones que estan vivint situacions d'especial vulnerabilitat psicològica. En aquest sentit, es dirigeix principalment a: persones soles, menors i famílies amb circumstàncies especials, dones en situacions de risc de violència de gènere i, en general, persones que poden veure's afectades psicològicament per la difícil situació amb la qual estam convivint (dol per la pèrdua d'un ésser estimat, angoixa, ansietat, por, solitud, tristesa, ira, incertesa, etcètera).