​Lectures recomanades del COPIB amb motiu de la commemoració del Dia Internacional contra l'Assetjament Escolar

Publicat el 30 de Abril de 2024
​Lectures recomanades del COPIB amb motiu de la commemoració del Dia Internacional contra l'Assetjament Escolar

Amb motiu del Dia Internacional contra l'Assetjament Escolar (2 de maig), els/les col·legiats/des trobaran a la Biblioteca Digital del COPIB un carrusel amb deu publicacions destacades sobre la matèria, que es troben disponibles per a la seva consulta i lectura.

  • Lectura y acoso escolar . Propuestas para la mejora de la convivencia, de Yubero, S., Larrañaga, E., Navarro, R. Sánchez-García, S. (Narcea S.A. de Ediciones, 2022). L'interès d'aquest text és ajudar que els educadors i les educadores millorin els seus coneixements, dominin estratègies i disposin de materials adequats per realitzar intervencions socioeducatives eficaces per a la prevenció de l'assetjament.
  • Bullying y cyberbullying. Estrategias de evaluación, prevención e intervención, de Maite Garaigordobil Landazabal (Editorial UOC, S.L., 2018). Aquest llibre analitza els fenòmens del bullying i cyberbullying, i aporta estratègies d'avaluació, prevenció i intervenció des de la societat, l'escola, la família i la consulta.
  • Bullying, ciberbullying, grooming y sexting. Guía de prevención, de María Cecilia López i María Beatriz Muller (PREMISA, 2019). El bullying, ciberbullying, grooming i sexting són problemàtiques socials que, en aquests últims anys, han cobrat més força que mai. Aquesta guia pràctica conté ajuda informàtica per al bloqueig de pàgines web amb contingut adult, marc legal d'Argentina i Llatinoamèrica, i contactes d'interès per sol·licitar ajuda.
  • Acoso escolar. Desarrollo, prevención y herramientas de trabajo, de Mercedes Blanchard Giménez i Estíbaliz Muzás Rubio (Narcea Ediciones, 2007). A partir d'una breu descripció de l'assetjament escolar i de les persones que hi intervenen, l'obra desenvolupa una encertada i pràctica metodologia, amb estratègies d'acció preventiva i d'aplicació quan apareix el conflicte, amb propostes per establir fórmules de col·laboració amb les famílies. La intervenció per prevenir i atallar el problema als instituts d'ESO compromet tot el professorat, sota la direcció i coordinació del Departament d'Orientació.
  • Diccionario Paidós de bullying y ciberbullying, de María Antonia Osés (Paidos Argentina, 2017). Aquest diccionari temàtic permet al lector entrar en aquest món i resulta de gran ajuda per descobrir què és el bullying, com i quan utilitzar adequadament els termes per referir-nos-hi.
  • Por fin, fin al Bullying. Una guía para padres y maestros, de Sofia Smeke M. (Punto & Coma Editores, 2018). En aquest llibre l'autora proveeix el lector d'una clara explicació sobre el que és l'assetjament escolar, com aquest es genera a causa de diversos factors, es reforça en ocasions fins i tot inconscientment i com es pot evitar i abordar, i intervenir-hi de forma efectiva.
  • Acoso escolar. Propuesta de sensibilización para el profesorado de infantil y primaria, de Rosa Bernabé Martínez (Ediciones Pirámide, 2022). En aquest llibre s'aborda el tema de l'assetjament escolar amb la finalitat de sensibilitzar el professorat d'Educació Infantil i Primària per motivar la intervenció d'aquesta problemàtica. L'obra parteix d'una base teòrica fonamentada en les investigacions més destacades i aportacions científiques d'organitzacions que han indagat en la temàtica i que cooperen en la visibilització d'aquest problema social.
  • Bullying y ciberbullying, de M. Carmen Lorenzo Pontevedra i Elisardo Becoña Iglesias (Ediciones Pirámide, 2022). El lector coneixerà les característiques del bullying i el ciberbullying, com detectar els episodis i què es pot fer per corregir i eliminar aquesta conducta, a través d'exemples de casos i els abordatges que es poden posar en pràctica per part dels professors, dels responsables dels centres escolars, dels pares i dels mateixos alumnes.
  • Bullying. La nueva edición de Bullying, actualizada y ampliada, plantea una mirada integral sobre esta temática ya instalada en la sociedad, de María Zysman (Bonum, 2023). Després de diversos anys de l'edició original, l'autora reflexiona sobre la problemàtica de la fustigació escolar, proposa definicions, transmet experiències i suggereix eines per ajudar pares i docents a resoldre aquest tipus de dinàmiques i conflictes, sense enfocar-se a jutjar o culpabilitzar les parts en conflicte. Brinda, a més, una guia per construir relacions més sanes i equitatives – basades en el respecte i acompanyament a l'infant o adolescent que pateix bullying– per part de la família i l'escola.
  • Bullying, de Coni La Grotteria (Flamboyant, 2022). Guia pràctica per aprendre a reaccionar davant l'assetjament i combatre'l des de totes les perspectives

Aquests llibres i la resta de novetats ja estan disponibles per a esser consultats en la Biblioteca Digital del COPIB.